Minggu, 06 Januari 2013

Nilai prestasi amal ibadah & kewajipan diri

Nilai prestasi amal ibadah & kewajipan diri

Bismillah

Solat  Bagaimana dengan solat kita? Adakah di awal waktu atau sebaliknya? Adakah khusyuk ataupun minda dipenuhi dengan perkara-perkara duniawi?

Salah satu cara untuk menilai prestasi ibadah kita ialah dengan mencatat waktu kita solat pada setiap hari. Dengan itu, kita akan dapat menilai adakah kita solat di awal waktu ataupun melengah-lengahkannya. Catatan itu sekaligus akan menjadi peringatan bagi kita untuk senantiasa solat di awal waktu.

Membaca Al-Quran  Apakah kita sekadar membacanya tanpa mengetahui erti bicara yang kita lafazkan? Ambillah sedikit masa untuk menghayati maksud surah yang dibaca sekaligus mengamalkannya -Ilmu & Amal.

Peruntukkan sekurang-kurang 10minit sehari daripada 24jam yg kita miliki itu untuk menghayati tafsiran kalamullah. Hayati dengan sepenuh hati & jiwa; biarkan ia mengalir dan menyentuh kalbumu, agar bersih akhirnya hatimu itu.


Tahajud/Qiamulail  Korbankan sedikit masa dari waktu tidurmu itu untuk menghadap Ilahi dalam kesunyian malam sepi. Waktu ini, gunakanlah sebaiknya untuk meluahkan segala apa yg terbenak di hatimu, memperbanyakkan ingatanmu pada Allah agar bertambah perasaan cintamu padaNya.

Aurat  Perhatikan apa yang disarung melitupi badanmu pada setiap kali dirimu menghadapi dunia dan isinya. Aurat wanita dgn bukan mahram adalah keseluruhan badan kecuali wajah dan tapak tangan.

Biarlah tidak diterima oleh masyarakat dan diberi stigma terlalu menutupi daripada dirimu itu dimurkai Allah. Bukankah redha Allah itu lebih utama?


Sumber http://www.aishaardini.com/2012/02/artikel-motivasi-menjadi-muslimah-yang.html

Tidak ada komentar:

Posting Komentar